Aktualitások
Nyugdíjbiztosítási jogviszonyok lekérdezése: kivonat/bizonyítvány
A biztosítottnak, volt biztosítottnak a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban szereplő, reá vonatkozó biztosítási jogviszonyai megismerésére több eljárás keretén belül nyílik lehetősége. Az erre irányuló igények, ügyek elbírálására az igénylő lakóhelye szerint illetékes fővárosi/megyei kormányhivatalok, illetve ezen hivatalok kerületi/járási hivatalai rendelkeznek hatáskörrel.A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) 96. § (8) bekezdése alapján az érintett személy vagy képviselője a nyugdíjbiztosítási hatósági nyilvántartásba bejelentett adatairól kivonatot kérhet. A kivonat tartalmazza, hogy az érintett személynek a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban rendelkezésre álló adatok alapján mely foglalkoztatónál milyen időszakban állt fenn biztosítási jogviszonya, továbbá az igénylő kérheti a kereseti/jövedelmi adatai feltüntetését is 1988. január 1-jétől kezdődően.
A kivonat kérhető a nyugdíjbiztosítás hatósági nyilvántartásában található összes adatra, vagy egy meghatározott időszakra, illetve konkrét foglalkoztatóra vonatkozóan is.
A kivonat kiadásának ügyintézési határideje a Tny. 72. § (3) bekezdésében meghatározott 15 nap.
Ezen eljárás kezdeményezése lehetséges személyesen vagy postai úton, illetve elektronikus úton, saját ügyfélkapun keresztül a https://nyugdijbiztositas.tcs.allamkincstar.gov.hu honlapon a Nyomtatványok/Nyomtatványtár menüpontban található K70 számú, "Kérelem a nyugdíjbiztosítás által nyilvántartott adatokra vonatkozóan" elnevezésű űrlap beküldésével.
A kitöltött kérelmet az érintett személy lakóhelye szerint illetékes fővárosi/megyei kormányhivatal nyugdíjbiztosítási szakterülete részére kell megküldeni az eljárás megindítása érdekében. Elérhetőségükről részletes információ található a Magyar Államkincstár honlapján, az Ügyintézés/Elérhetőségek címszó alatt.
Az érintett személy a Tny. 96/E § rendelkezése értelmében a megszerzett szolgálati idejéről, illetve más adatairól hatósági bizonyítvány kiállítását is kérheti. Ezen eljárás kezdeményezése lehetséges ügyfélkapun keresztül, illetve személyesen vagy postai úton is, az eljárás megindításához szükséges formanyomtatvány kitöltésével.
A "Kérelem hatósági bizonyítvány kiadására" elnevezésű nyomtatvány letöltésére a Magyar Államkincstár honlapján a Nyomtatványok/További nyomtatványok/Hatósági bizonyítvány menüpontból van lehetőség.
Az előzőekkel kapcsolatban azonban meg kell jegyezni, hogy a Tny. 96/E § (2) bekezdése meghatározza, hogy amennyiben a hatósági bizonyítvány kiállítását kérő biztosított 1954. december 31-e után született és vele ún. egyeztetési eljárást még nem folytattak le, az eljárást fel kell függeszteni és hivatalból egyeztetési eljárást kell lefolytatni.
Az adategyeztetési eljárás célja, hogy a nyugdíjbiztosítási hatósági nyilvántartásban szereplő, az érintett személyre vonatkozó, biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyairól és kereseteiről, jövedelmeiről tájékoztatást kapjon, illetve a közölt adatok jóváhagyása esetén megtörténjen azok teljes körű nyilvántartásba vétele, a nyugdíjbiztosítási hatósági nyilvántartásba történő bejegyzése.
Az adategyeztetés fontosságát emeli az a tény is, hogy számos jogviszony a társadalombiztosítási nyilvántartásban nem szerepel (mert például nem kellett a jogviszonyt a társadalombiztosítási szerveknek bejelenteni – például felsőfokú nappali tanulmányok, katonai szolgálat –, vagy egyszerűen a bejelentést a munkáltató elmulasztotta), vagy tévesen szerepel. Az adategyeztetés során nyílik mód ezeknek a jogviszonyoknak a tisztázására, igazolására és ennek alapján azoknak nyugdíjra jogosító szolgálati időként történő elismertetésére, valamint a nyilvántartásba történő bejegyzésére.
A Tny. 96/B §-a alapján az érintett személynek lehetősége van közvetlenül az adategyeztetés kezdeményezésére is, azonban ezt kizárólag elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül benyújtott kérelem útján teheti meg.
Az előzőekkel összefüggésben meg kell említeni, hogy a jelenleg hatályos jogi szabályozás alapján a hatósági bizonyítvány kiállítása iránti, illetve az adategyeztetési eljárásban Budapest Főváros Kormányhivatala VIII. Kerületi Hivatala jár el, ha az érintett személynek nincs magyarországi lakóhelye, vagy a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek vagy szociális biztonsági (szociálpolitikai) egyezmény hatálya alá tartozó, külföldön szerzett szolgálati idővel is rendelkezik, illetve erről a szolgálati időről, jogosultsági időről az általa előterjesztett kérelemben tájékoztatást kér.
Abban az esetben tehát, ha az érintett személy külföldön szerzett szolgálati idejéről is szeretne tájékoztatást kapni, a hatósági bizonyítvány kiállítása iránti kérelem benyújtása esetén a „Kérelem hatósági bizonyítvány kiadására külföldön élő vagy külföldön szolgálati időt szerzett személyek számára” elnevezésű nyomtatványt, az ügyfélkapun keresztül történő adategyeztetési eljárás kezdeményezése esetén pedig a „Kérelem nemzetközi” elnevezésű űrlapot kell beküldenie.
Végezetül fontos megemlíteni, hogy a „Kivonat” kérése esetén kizárólag a nyilvántartásban szereplő adatokról tájékoztatják az érintett személyt, ezzel szemben a „Hatósági bizonyítvány” kiadása során, valamint az „adategyeztetésről” rendelkező közigazgatási döntésben a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban az érintett személyre található adatokon túlmenően, az érintett személy nyugdíjjogosultságnál figyelembe vehető szolgálati idejéről, nők esetében pedig a kedvezményes nyugdíjazás tekintetében figyelembe vehető jogosultsági időről is tájékoztatást nyújtanak a kérelmező részére.
Forrás: adozona.hu