Aktualitások
MI A TEENDŐ HA PÉNZTÁRGÉPÉT BLOKKOLTA A NAV?

Mi a teendője az üzemeltetőnek, ha pénztárgépét az adatkapcsolat szüneteltetése vagy korlátozása miatt blokkolta a NAV?
Mi az a blokkolás?
Blokkoláskor a NAV szervere egy „elektronikus üzenetet” küld a pénztárgépnek, aminek eredményeként a pénztárgép blokkolt állapotba kerül. Blokkolt állapotban a pénztárgép nem alkalmas üzemszerű használatra[1 name="1"] , így például nyugta sem állítható ki vele.
Mikor blokkolja a NAV a pénztárgépet?
Azt, hogy a NAV milyen esetekben blokkolja a pénztárgépet, jogszabály határozza meg[2 name="2"]. Az egyik ilyen eset, ha a pénztárgép online adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szünetel vagy korlátozva van.
A pénztárgépek adatait a NAV online, közvetlen lekérdezéssel éri el, amihez online adatkapcsolat szükséges. Ehhez az üzemeltetőnek előfizetői szerződést kell kötni egy hírközlési szolgáltatóval, aki biztosítani tudja a pénztárgép adatszolgáltatáshoz szükséges adatkapcsolatot. Ha a hírközlési szolgáltató a pénztárgép üzemeltetőjének biztosított adatkapcsolati szolgáltatást szünetelteti vagy korlátozza, akkor a NAV a hírközlési szolgáltató erről szóló jelzése alapján blokkolja a pénztárgépet.[3 name="3"]
A NAV nem vizsgálja, hogy a szolgáltatást milyen okból szüneteltették vagy korlátozták (például díjtartozás, egyéb szerződéses kötelezettség nem teljesítése stb.), ez kizárólag az üzemeltető és a szolgáltató közötti szerződéses jogviszony tárgya, ami nem tartozik a NAV hatáskörébe. Ha a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak[4 name="4"] , hogy egy pénztárgép esetében szünetelteti vagy korlátozza a szolgáltatást, akkor a NAV automatikusan blokkolja a pénztárgépet.
Honnan lehet tudni, hogy a NAV blokkolta a pénztárgépet?
A pénztárgép technikai bizonylatot nyomtat
Blokkoláskor a NAV úgynevezett technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatására utasítja a pénztárgépet.[5 name="5"] A kinyomtatott bizonylaton szerepel, hogy a NAV blokkolta a pénztárgépet. A pénztárgép a tájékoztató bizonylatot automatikusan nyomtatja ki, a nyomtatási utasítás fogadását követő első napi zárás végrehajtása után.
A NAV tájékoztató levelet küld az üzemeltető tárhelyére
A blokkolásról a NAV minden esetben tájékoztató levelet is küld a pénztárgép üzemeltetőjének tárhelyére (KÜNY-tárhely vagy Cégkapu). A tájékoztató levél tartalmazza a blokkolt pénztárgép AP-számát, a blokkolás okát és a blokkolással kapcsolatos további részleteket.
Mit tehet az üzemeltető, ha a NAV blokkolta a pénztárgépet?
A NAV által blokkolt pénztárgép blokkolását csak a NAV oldhatja fel. Ehhez az üzemeltetőnek meg kell szüntetnie a blokkolás okát.
A blokkolás feloldása
Mivel a blokkolásra a pénztárgép adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szüneteltetése vagy korlátozása miatt került sor, ezért
az üzemeltetőnek fel kell venni a kapcsolatot a hírközlési szolgáltatóval, aki az adatkapcsolatot biztosító szolgáltatást nyújtja, és intézkednie kell a szolgáltatás visszaállítása[6 name="6"] iránt,ha a szolgáltatás visszaállítása megtörtént, akkor a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak, hogy a szolgáltatás szüneteltetésének vagy korlátozásának oka megszűnt,a hírközlési szolgáltató jelzése alapján a NAV automatikusan – a pénztárgépre küldött „elektronikus üzenettel” – feloldja a pénztárgép blokkolását,a blokkolás feloldásáról a NAV értesítést küld a pénztárgépre (technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatása) és az üzemeltető tárhelyére (KÜNYtárhely vagy Cégkapu),a pénztárgép a blokkolás feloldását követően újra üzemszerűen használható.
Mit kell tenni, ha nem a NAV blokkolta a pénztárgépet?
Vannak esetek, amikor a pénztárgép – valamilyen műszaki okból – saját magát blokkolja. Erre akkor kerülhet sor, ha
a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége (AEE) bármilyen okból nem működik megfelelően, különösen, ha az AEE nem képes biztonságosan ellátni a pénztárgépen lezajlott események rögzítésének és/vagy NAV-hoz továbbításának feladatát, ide nem értve, ha az adatok továbbítása az elektronikus hírközlő hálózat elérhetőségének hiányából adódik;
az AEE felnyitási kísérletet érzékelt;
a kapcsolat sérül az AEE és a pénztárgép többi egysége között.[7 name="7"]
Ha a pénztárgép műszaki okból került blokkolt állapotba, akkor azt kizárólag az adott pénztárgéptípus szervizelésére jogosult műszerész oldhatja fel[8 name="8"], ezért pénztárgép szervizzel kell felvenni a kapcsolatot.
(www.nav.gov.hu)
[1 name="1"] 48/2013. (XI. 15.) NGM Rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 67. § 8. pont.
[2 name="2"] Rendelet 50/B. §.
[3 name="3"] Rendelet 50/B. § b) pont.
[4 name="4"] A pénztárgépek adatkapcsolatát biztosító egyes hírközlési szolgáltatók maguk döntenek arról, hogy jelzik-e a szolgáltatás szüneteltetését vagy korlátozását a NAV felé, illetve igénybe veszik-e a NAV által biztosított automatikus blokkolási szolgáltatást.
[5 name="5"] Rendelet 5. melléklet II. rész II/13. pont.
[6 name="6"] Az adatkapcsolati szolgáltatás visszaállításának feltételeiről a hírközlési szolgáltató adhat tájékoztatást.
[7 name="7"] Rendelet 3. melléklet D) rész 1. a-c) pont. 8 Rendelet 3. melléklet D) rész 3. pont[8 name="8"] Rendelet 3. melléklet D) rész 3. pont
Forrás: onadozo.hu