Telefon: 06-1-422-0753 | E-mail: ugyfelszolgalat@creditentry.hu
Aktualitások

BEVÉTELIGAZOLÁS ÁTALÁNYADÓZÓKNAK

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a CSOK Plusz hitelintézeti kölcsön, a Falusi CSOK hitelintézeti kölcsön, a babaváró kölcsön, valamint az otthonfelújítási kölcsön igénybevételéhez, kérelemre magyar nyelvű bevételigazolást állít ki egyes átalányadózó egyéni vállalkozóknak és átalányadózó őstermelőknek. Az igazolás ingyenesen kérhető a 2022. és azt követő adóévekre

1. Bevételigazolás
A 80 százalékos és 90 százalékos költséghányad figyelembevételével adózó átalányadózó egyéni vállalkozó és átalányadózó őstermelő jövedelmének a jövedelem megállapításánál figyelembe vett bevétele 50 százaléka minősül
• CSOK Plusz hitelintézeti kölcsön,
• Falusi CSOK hitelintézeti kölcsön,
• babaváró kölcsön, valamint
• Vidéki Otthonfelújítási Program szerinti otthonfelújítási kölcsön
igénybevétele során.(1)
Az említett adózói kör ilyen típusú adózási formából származó bevételét a NAV bevételigazolással igazolja.
Bevételigazolás 2022. vagy az azt követő adóévekre kérhető.

FIGYELEM!
Nem kérhető bevételigazolás, ha:
• az egyéni vállalkozó az igazolás kiadására irányuló évben az adóköteles átalányban megállapított jövedelmét 40 százalékos költséghányaddal állapította meg;
• az egyéni vállalkozó az igazolás kiadására irányuló egész évben kata-alany volt;
• az igazolás kiadására irányuló évben nem folytatott átalányadózó egyéni vállalkozói vagy őstermelői tevékenységet;
• az igazolást nem CSOK (Plusz, Falusi), babaváró vagy otthonfelújítási kölcsönhöz kérelmezi.

2. Hová kell benyújtani a kérelmet?
• A bevételigazolás kiadásánál az általános illetékességi szabályok érvényesülnek(2):
--- a magánszemély lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye, mindezek hiányában utolsó ismert belföldi lakóhelye,
--- az egyéni vállalkozó székhelye, ennek hiányában telephelye, több telephelyesetében az elsőként bejelentett telephelye szerinti vármegyei (fővárosi) igazgatóság jár el.
• Kizárólag a KAVIG járhat el a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok, az Országgyűlési Őrség, továbbá azok hivatásos és szerződéses állományú tagjai, köztisztviselői, kormánytisztviselői és közalkalmazottai, honvédelmi alkalmazottai és rendvédelmi igazgatási alkalmazottai, valamint a NAV foglalkoztatottjainak ügyében. (3)

3. Meghatalmazás, képviselet
Az adózót meghatalmazott is képviselheti, akár az eljárás egészében, akár meghatározott cselekményeknél, például a kérelem előterjesztésekor, az igazolás átvételekor. A képviseleti jogosultság megállapítására az általános szabályok irányadók (4).
A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) az „Elektronikus űrlapok benyújtásának módja, képviselet bejelentése” című tájékoztatóban található.

4. A kérelem kitöltése, benyújtása, módosítása és visszavonása
A kérelmet az IGAZOL-nyomtatványon lehet benyújtani. Az IGAZOL-nyomtatvány
• a NAV honlapján, a www.nav.gov.hu → Nyomtatványok → Nyomtatványok ÁNYK-hoz → Nyomtatványkereső → Részletes keresés útvonalon érhető el.
A kérelmet az
• elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek (5)
- elektronikusan, Központi Azonosítási Ügynökön (továbbiakban: KAÜ), DÁP vagy Ügyfélkapu+ azonosítással, illetve szervezetek (mint a bevételigazolással érintett egyéni vállalkozók, mezőgazdasági őstermelők képviselői) Cégkapun
keresztül;
• elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezettek
- elektronikusan, KAÜ-n keresztül DÁP vagy Ügyfélkapu+ azonosítással;
- személyesen, a NAV ügyfélszolgálatain;
- postán
terjeszthetik elő.

A NAV ügyfélszolgálati elérhetősége a NAV honlapján, az Ügyfélszolgálatok menüpont alatt, az Ügyfélszolgálati keresőben található.
Az IGAZOL-nyomtatvány e-mailen, illetve e-Papír szolgáltatással nem nyújtható be (6).
Személyes ügyintézés során lehetőség van arra, hogy az adózó szóban előterjesztett kérelmét az ügyintéző rögzítse, a kérelem postai benyújtásához pedig a NAV honlapján található „KÉRELEM bevételigazolás kiadásához”-nyomtatvány is használható.

5. Mire kell figyelni a kérelem kitöltésekor?
A kérelmen a következő adatokat kell feltüntetni:
• Az adózó, kérelmező azonosító adatai – név vagy megnevezés, lakcím vagy székhely címe, adóazonosító jel vagy adószám;
• milyen célból kéri az igazolást – kizárólag CSOK (családi otthonteremtési kedvezmény) vagy babaváró támogatás igénybevétele jogcím jelölhető;
• mely adóévre kéri az igazolást – kizárólag 2022., vagy későbbi adóév jelölhető;
• az igazolás felhasználójának megnevezése – az a pénzintézet, amelynek az eljárásában az igazolást fel kívánja használni;
• a kért példányszám;
• az igazolás átvételének módja;
• a kézbesítéshez szükséges adatok.
Ha azt szeretné, hogy az igazolás – határozat, végzés – másodpéldányát a NAV közvetlenül a felhasználónak küldje meg postán, akkor a kérelemben meg kell adni a felhasználó címét is.

6. Hogyan módosítható vagy vonható vissza a kérelem?
Az igazoláskiadási eljárás lezárásáig (azaz az igazolás kiadása, eljárást lezáró végzés, határozat véglegessé válásáig) a kérelem módosítható, visszavonható, amit a benyújtásnál írt módokon lehet előterjeszteni.

7. Mennyi időn belül készül el az igazolás?
A bevételigazolás kiadásának határideje 30 nap (7), ami – annak letelte előtt – egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható. Az igazolás kiadásának idejét befolyásolja, illetve az azonnali igazolás kiadását megakadályozhatja (8) az adateltérés vagy ha az adatok hiányosak. Ez esetben a NAV végzésben szólítja fel az adózót az eltérés, hiányosság rendezésére, (9) ekkor az igazoláskiadási határidő meghosszabbodik. Az ügyintézési időbe nem számít bele a hiánypótlásra és a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére felhívástól az annak
teljesítéséig terjedő idő. (10)

8. Hogyan adja ki a NAV az igazolást/határozatot/végzést?
• Személyesen vagy postán kérelmezett igazolásnál: az adózó választása szerint személyes átvétel, postai vagy elektronikus kézbesítés lehetséges.
• Elektronikusan kérelmezett igazolásnál: az adózó választása szerint elektronikus vagy postai kézbesítés lehetséges.
Az elektronikusan érkezett kérelmeknél – függetlenül az igazolás kiadásának módjától – a közbenső leveleket, például a hiánypótlást, az illetékességi áttételt kizárólag elektronikusan kézbesíti a NAV, ezért a kérelem elküldését követő napokban fontos ellenőrizni az elektronikus tárhelyet.
A NAV a személyesen átadott, vagy postán kézbesített, vagyis a papíralapú igazolásokat a kiadmányozó aláírásával és szárazbélyegző-lenyomattal látja el. Az elektronikusan megküldött igazolásokat és az igazoláshoz kapcsolódó hivatalos iratokat pedig minősített elektronikus aláírással és időbélyegzővel látja el, és kizárólag az adózó – vagy képviselője, meghatalmazottja – értesítési tárhelyére küldi meg.
Postán vagy elektronikusan kézbesített igazolásoknál, ha a küldeményt a címzett kétszeri értesítés ellenére sem veszi át, az a második értesítést követő ötödik munkanapon kézbesítettnek tekintendő. (12).

Az elektronikusan kiállított hivatalos irat csak elektronikus formában érvényes.
Az igazolás kézbesítése a felhasználónak
Az igazolás kiadása iránti kérelemben külön nyilatkozattal kérhető, hogy a NAV az igazolás – határozat, végzés – másodpéldányát közvetlenül a felhasználónak küldje meg. A nyilatkozat része az IGAZOL-nyomtatványnak, de benyújtható azzal azonos tartalmú nyilatkozat is. A NAV az igazolást – határozatot, végzést – a felhasználónak kizárólag papíralapon, postán küldi meg, vagyis az igazolás elektronikus megküldése a felhasználónak nem kérhető.
Ha több, igazolást felhasználó szervezethez kell megküldeni az igazolást – határozatot, végzést –, minden felhasználó szervezetre külön nyilatkozatot kell kitölteni és mellékelni a kérelemhez. Fontos a felhasználó szervezet megnevezését, címét pontosan feltüntetni.

------------------------

(1) A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 50/F. §.
(2) A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerveinek hatásköréről és illetékességéről szóló 485/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet (továbbiakban: NAV r.) 16. § (1) bekezdés.
(3) NAV r. 63. § (1) bekezdés.
(4) Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air.) 14–17. §.
(5) Elektronikus kapcsolattartásra kötelezett az az adózó, aki (amely) havi adó- és járulékbevallás, az általános
forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) szerinti összesítő nyilatkozat, az Áfa tv. szerinti
összesítő jelentés benyújtására, vagy a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes
szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (Dáptv.) alapján elektronikus ügyintézésre köteles (Air. 36. § (4)
bekezdés).
(6) A digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 19. § (1) bekezdés.
(7) Air. 50. § (2) bekezdés.
(8) Air. 47. § és 58. § (1) bekezdés.
(9) Air. 47. § és 58. § (1) bekezdés.
(10) Air. 50. § (5a) bekezdés.
(11) Ha az elektronikusan kérelmezett igazolást a felhasználóhoz papíralapon kell benyújtani, a postai kézbesítés
választható.
(12) Air. 79. § (3) bekezdése és a Dáptv. 27-28. §.

Forrás: onadozo.hu
KÉRDÉSE VAN? AJÁNLATOT KÉRNE?

Keressen minket bizalommal könyvelés, bérszámfejtés vagy TB ügyintézés miatt akár telefonon, e-mail-ben, vagy személyesen. Munkaársaink rövid időn belül választ adnak Önnek bármilyen kérdésére! Árajánlat kérés itt.

Kérjen írásos ajánlatot most! Vagy hívjon bizalommal az alábbi elérhetőségeink egyikén!

Telefon: 06-1-422-0753
Mobil: 06-20-499-5210
info@xconsult.hu